Nurt klasyczny i awangardowy w poezji współczesnej - konspekt
2. Miron Białoszewski - poezja lingwistyczna
a) „Podłogo błogosław"
-
zainteresowanie zwyczajnością, codziennością, np. przedmiotami codziennego użytku:
„ach! I flet zaczarowany
w kartofle - flet
w kartofle rysunków i kształtów zatartych!"
-
Wykorzystanie bliskości ............ wyrazów:
„buraka burota
i buraka
bliskie profile skrojone,
i jeszcze buraka starość, którą tak kochamy."
-
Dzielenie wyrazów na cząstki:
„tu nie fis
i nie harmonia"
-
Obdarzanie wyrazów nowym znaczeniem:
„podłoga
leżąca strona
boga naszego powszedniego."
-
Jednowyrazowe wersy:
„Buraka burota
i buraka."
b) „Szare eminencje zachwytu"
-
Zainteresowanie codziennością:
„Piec też jest piękny:
ma kafle i szpary."
-
Zestawienie wyrazów podobnych brzmieniowo:
„ ... w dzwonach palonych
polanych biało"
-
Jednowyrazowe wersy:
„Może być siwy,
srebrny."
-
Rozbijanie związków frazeologicznych i tworzenie nowych
„Jakieś nieprzecedzona w bogactwie,
łyżko durszlakowa!"
c) Rozprawa o stolikowych baranach"
-
tematem jest kicz
„Fantazyjo warszawskiej Pragi,
masz assyryjskie nogi,
i jedną nogę
czerwono
lakierowaną."
-
Jednowyrazowe wersy
„i jedną nogę
czerwono
lakierowaną."
-
Neologizmy
„ dyluwium
preryferyjne." -
Wykorzystanie wyrazów nieznaczących
„nieprzerwane dylu - dylu
dyluwium"
d) „Wywód jestem'u"
-
Brak interpunkcji
„jestem sobie
jestem głupi
co mam robić
a co mam robić
jak nie wiedzieć"
-
Złamanie zasady ortograficznej
„wywód jestem'u"
-
Przeniesienie wyrazu z jednej kategorii do drugiej
„wywód jestem'u"
e) „mironczarnia"
-
Brak interpunkcji
„Męczy się człowiek Miron męczy
znów jest zeń słów niepotraf
niepewny cozrobień
yeń."
-
Neologizmy
„mironczania"
-
Przeniesienie wyrazu z jednej kategorii do drugiej
-
Złamanie zasady ortograficznej
„znów jest zeń słów niepotraf"
„znów jest zeń słów niepotraf"